Praktijkbegeleiders

De praktijkbegeleider houdt zich bezig met de kwaliteit en de ontwikkeling van de teams en de leiding. De praktijkbegeleider begeleidt en beoordeelt de leidinggevenden en de teams op hun competenties. Hebben zij in huis wat nodig is om de kwaliteit te leveren die ten goede komt aan het spel en de hele Scoutinggroep? Hij coacht en motiveert vrijwilligers in de groep om zich verder te ontwikkelen en hun kwalificatie te behalen. De functieprofielen en kwalificatiekaarten helpen om inzichtelijk te krijgen welke competenties (het geheel aan vaardigheden, kennis en houding over een onderwerp) er nodig zijn om een (deel)kwalificatie te behalen. De praktijkbegeleider beoordeelt alle competenties op een kwalificatiekaart die nodig zijn voor de functie. Als deze allemaal positief zijn beoordeeld, kan de praktijkbegeleider:

• als hij gekwalificeerd is de kwalificatie toekennen in SOL
  • als hij niet gekwalificeerd is contact opnemen met praktijkcoach van de regio. Deze doet in samenspraak met de praktijkbegeleider de eindbeoordeling en geeft de kwalificatie af.

Alle kwalificatiekaarten die nodig zijn, zijn te vinden op de pagina tools van Scouting Nederland